تاریخچه روی کار آمدن تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

تاریخچه روی کار آمدن تجارت الکترونیک



واحد تولید محتوای پرستیژ تقدیم می کند



به زبان ساده تجارت الکترونیک به مفهوم خرید و فروش بر بستر وب است. از جستجو برای خرید یک مداد، پرداخت قبض تا ثبت نام دانشگاه و حتی خرید یک خودرو می‌تواند بر بستر وب انجام گیرد. برای بسیاری از مردم جهان فکر اینکه بتوانند بدون اینترنت کارهای روزمره‌ی خود را انجام دهند دیگر باورکردنی نیست. با رشد و توسعه اینترنت و افزایش سرعت و دسترسی در ایران نیز تعداد افراد تحت پوشش اینترنت به مرز شصت میلیون نزدیک می‌شود که نشان از رشد سریع و استقبال عمومی از اینترنت بر روی گوشی های همراه و رایانه های شخصی است.
درک این مطلب که در سال‌های نزدیک، بسیاری از امور زندگی ما بر روی وب تعریف خواهد شد و تعداد زیادی از کسب و کارهای فیزیکی فعلی، عملا دیگر به سبک امروزی وجود نخواهند داشت، می‌تواند انگیزه‌ی مناسبی برای ایجاد و رشد کسب و کارهای اینترنتی باشد. در این مقاله سعی شده است تاریخچه‌ی مختصری از فرایند ایجاد تجارت الکترونیک از ابتدا تا کنون بررسی شود. دوره‌ای چهل ساله که رشد سریع تکنولوژی، توانسته مفهوم جدیدی از زندگی را برای بشر فراهم کند.


تجارت الکترونیک

۱۹۶۰-۱۹۸۲

پیش از آنکه مفهومی به نام تجارت الکترونیک پدید آید، پایه‌ای‌ترین مبحث انتقال اطلاعات توسط الکتریسیته و سیم بود. سامانه  (Electronic Data Interchange(EDI    توانست جایگزین مناسبی برای ارسال کاغذی نامه‌ها و همچنین فکس باشد. این اولین پیشرفت در زمینه‌ی انتقال داده‌های میان دو  رایانه بود. این شروعی برای ارسال درخواست‌ها، فاکتورها و اطلاعات محصولات میان دو کاربر به شمار می‌رفت.


۱۹۸۲-۱۹۹۰

پیش از اینکه اتصال رایانه‌ها برای تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد، فرانسه در سال ۱۹۸۲ یک سامانه‌ی انتقال اطلاعات را برای کاربران خطوط ثابت تلفن ایجاد کرد.  مینی تل (Minitel) نام این خدمات بر روی سیم مسی مخابرات بود. این خدمات برای انتقال داده‌ها ابتدایی‌ترین نوع رسمی آن است که برای کاربران امکان ارسال و دریافت اطلاعات را ایجاد می‌کرد. این سامانه حتی تا سال ۲۰۱۱ نیز همچنان در فرانسه استفاده می‌شد و میلیون‌ها کاربر همچنان از آن استفاده می‌کردند. گرچه نمی‌توان این سامانه را به نام اینترنت نام‌گذاری کرد اما کارایی آن تا حدودی در ابتدایی‌ترین شکل استفاده از اینترنت امروزی بود. شرکت مخابرات فرانس تلکام، استفاده از این سامانه را در سال ۲۰۱۱ پایان یافته اعلام کرد.


۱۹۹۱-۲۰۰۰

در سال ۱۹۹۰ برنزلی پروژه‌ای را به نام گستره وب جهانی (worldwideweb) کلید زد. پیش از این سال‌ها نیز چنین انتقال‌هایی از اطلاعات در وزارت دفاع ایلات متحده رمزنگاری و انجام می‌شد و نمونه‌ی غیر نظامی آن‌ها در سال‌های دهه ۹۰ برای عموم به شکل عادی به بازار آمد. برنزلی در همان سال، اولین سرور را نیز اختراع کرد و در پی آن اولین مرورگر وب را نیز نوشت و در آگوست ۱۹۹۱ دستاورد خود را برای عموم به نمایش گذاشت. او با در هم آمیختن برنامه نویسی هایپر تکست و هماهنگ کردن آن با اینترنت توانست پایه‌های ابتدایی HTML و HTTP را بنیان گذارد.

بنیاد دانش آمریکا، استفاده ی تجاری از اینترنت را در سال ۱۹۹۱ پذیرفت و در سال ۱۹۹۵ اولین دامنه‌ها برای فروش در اختیار مردم قرار گرفت. ۱۲۰ هزار دامنه ثبت شد و این تعداد در کمتر از ۳ سال به ۲ میلیون دامنه رسید. سازمان ان اف اس مسئول اداره جهانی اینترنت شد. در این سال‌های ابتدایی دو نکته مد نظر قرار گرفت. نخست تغییر چرخه‌‌ی بازار تولید محوری به مشتری مداری و دوم بحث امنیت تراکنش‌های مالی.


مشتری مداری  اصل بازار تجارت اینترنتی است

تجارت الکترونیک

کتابی در سال ۱۹۹۲ در ایلات متحده در مورد وب و تکنولوژی اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی این چنین می‌نویسد: پیش از وب برای صدها سال فضای بازار مخصوصا بعد از انقلاب صنعتی در اروپا، برای مشتریان توسط صاحبان کسب و کارها به طور مداوم انحصارگرایانه و پیچیده‌تر شده بود. امکان جستجو محدود بود و بازار‌ها به صورت محلی و یک طرفه اداره می‌شدند. بسیاری از کالا ها شناخته نمی‌شدند و به دلیل عدم امکان معرفی گسترده از دید مشتریان به دور می‌ماندند. انحصار کسب و کارهای بزرگ مجالی برای کسب و کارهای کوچکتر ایجاد نمی‌کردند و انحصار حمل و نقل و اطلاعات محصولات در اختیار عده‌ای معدود بود.

قیمت‌ها متفاوت و قاعده‌ی خاصی نداشت. رقابت چندانی به چشم نمی‌خورد و مشتریان بی اطلاع مجبور بودند با هر آنچه که بازرگانان و تاجران با هر کیفیتی که مایلند کنار بیایند. مزیت تجارت الکترونیک آن بود که وب توانست مشتری را قدرتمند سازد. حق انتخاب را برای او به ارمغان آورد و آگاهی حاصل از محصولات دیگران برای او کیفیت و ارزانی و تداوم حمایت از مصرف کننده را ایجاد کرد.


امنیت تراکنش های مالی در تجارت اینترنتی

حفظ امنیت همواره دغدغه بشر بوده است. مانند هر چیز جدیدی اینترنت و انتقال اطلاعات و بخصوص انتقال اعتبارهای مالی و حفظ امنیت آن مورد نقد و بررسی بسیار از کارشناسان قرار گرفت. تا اینکه در سال ۱۹۹۴ شرکت نت اسکیپ یک لایه امنیتی به عنوان پروتکل SSL  که می‌توانست امنیتی پایدار را به صورت کلی برای بستر تجارت الکترونیک و کاربران وبسایت‌ها پدید آورد. گواهی SSL برای سایت‌ها اجباری شد تا مرورگرها بتوانند آن را بررسی کنند و در صورت تایید آن، این اولین قدم برای ایجاد بستری امن برای کسب و کارهای اینترنتی باشد.

وبسایت‌های دارنده گواهی‌نامه SSL در واقع خدماتی را برای رمزنگاری محتوای سایت دریافت می‌کنند که توسط مرورگر شناخته شده و کاربران به راحتی می‌توانند اطلاعات مالی خود را در آن درج کنند.


عصر وبسایت‌های بزرگ اینترنتی

آمازون یعنی فروشگاه اینترنتی. این ساده‌ترین راه برای توضیح نحوه ایجاد و رشد و تعالی یک فروشگاه اینترنتی است. آمازون در سال ۱۹۹۵ به عنوان یک فروشگاه اینترنتی کتاب بر بستر تجارت الکترونیک آغاز به کار کرد. بدون هیچ فروشگاه فیزیکی و کتاب‌های نامحدود. در حال حاضر آمازون علاوه بر کتاب، محصولات بسیار زیاد دیگری را نیز در وبسایت خود به فروش می‌رساند. از نرم افزار تا مبلمان منزل را می‌توانید در آمازون خرید کنید و درب منزل تحویل بگیرید. در حال حاضر آمازون فقط در ایلات متحده به ۶۵ میلیون مشتری در سال خدمات ارایه می‌کند. سود عملیاتی  وبسایت آمازون از بسیاری از کشورهای نفت خیز مانند ایران بیشتر است. برای مطالعه بیشتر در مورد آمازون می‌توانید به مقاله‌ای در این رابطه به  پرستیژ بلاگ مراجعه نمایید. فروشگاه‌های معتبر اینترنتی دیگری نیز در دهه ۹۰ میلادی پا به عرصه‌ی تبادلات بر بستر وب گذاشتند. ebay یکی دیگر از سایت‌های موفق است که در زمینه حراج آنلاین عمل می‌کند.

تجارت الکترونیکبه غیر از فروشگاه بزرگ، موتورهای جستجوگر نیز روز به روز اهمیتشان افزایش یافت. یاهو در ۱۹۹۵ و گوگل در سال ۱۹۹۸ ایجاد شدند و توانستند بخش مهمی از فرایند جستجو را به نام خود ثبت کنند. ایمیل‌های یاهو و خدمات چت آن بسیار پرطرفدار بودند و توانستند نقش مهمی در عمومی کردن وب برای مردم عادی بازی کنند.

شرکت‌های مالی نیز برای تامین خدمات تراکنش‌های مالی به سرعت وارد اینترنت شدند. پی‌پل یکی از اولین شرکت‌هایی بود که خدمات مالی را بر بستر تجارت الکترونیک ارایه کرد. این شرکت در ۱۹۰ کشور جهان به مشتریان خود خدمات ارایه می‌کند. برای ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته پی‌پل می‌تواند خدمات نقل و انتقال مالی را برای سراسر جهان و با ۲۴ ارز رسمی ثبت سفارش و اجرا کند.

با تشکر از حسن انتخاب شما

واحد تولید محتوای پرستیژ

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question