4 نمونه از خطاهایی که باعث مرگ افزونه‌های تجاری در وردپرس می‌شود

افزونه‌های تجاری در وردپرس

4 نمونه از خطاهایی که باعث مرگ افزونه‌های تجاری در وردپرس می‌شود



واحد تولید محتوای پرستیژ تقدیم می کند



برای توسعه دهندگان وب به خصوص شرکت‌ها و افرادی که در زمینه افزونه‌ها فعالند، مرگ افزونه‌های تجاری در وردپرس یک کابوس است. تحمل از دست رفتن همه

تلاش‌ها و زحماتی که برای ایجاد، توسعه یا حتی پارسی‌سازی یک افزونه صرف شده است، آسان نیست. دلایل بسیاری ممکن است زمینه‌ساز از بین رفتن و خراب شدن افزونه‌های تجاری وردپرس شود اما باید درک کنیم که نحوه ارائه و پشتیبانی از محصول بسیار اهمیت دارد. در این مقاله به برسی ۴ عاملی می‌پردازیم که ممکن است به صورت جدی بتواند کسب و کار شما را با خطر مواجه کند.

مرگ افزونه‌های تجاری در وردپرس

خطای اول: ارائه خدمات پشتیبانی در محدوده زمانی نامشخص

چه یک افزونه رایگان ارائه کرده باشید یا چه نسخه برتر یا پرمیوم آن رادر مارکت‌هایی مانند مارکت پرستیژ می‌فروشید، بزرگترین خطای شما برای مرگ افزونه‌های تجاری در وردپرس این خواهد بود که افزونه را با پشتیبانی دائمی و نامحدود ارائه کنید. برای این مطلب نیاز است واقعیت‌هایی را بپذیریم.
هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت شما به عنوان توسعه دهنده‌ی محصولات دیجیتالی مانند افزونه‌ها، یک سال دیگر همچنان به فعالیت مشغول باشد و یا حتی اصلا وجود داشته باشد. ممکن است به هر دلیلی شما بخواهید روند و فرایند کاری خود را تغییر دهید. بنابراین به مصرف‌کنندگان و کاربران افزونه‌هایی که در واقع مشتریان شما هستند، قول پشتیبانی دائمی ندهید. چون اگر چنین تعهدی ارایه کنید و نتوانید به آن پایبند باشید، هم به وجهه‌ی خود در بازار لطمه زدید هم ممکن است از لحاظ مسائل قانونی دچار مشکل شوید. بنابراین صرف اینکه بخواهید یک افزونه بفروشید و سهمی از بازار را بدست آورید، به دروغ متوسل نشوید، از دادن قول‌ها و تعهداتی که ممکن است با تغییر شرایط  قادر به برآورده‌سازی آن نباشید، خودداری کنید.

مشکل دیگر در رابطه با پشتیبانی نامحدود این است که وقت زیادی از شما خواهد گرفت. وقتی برای فروش یک افزونه ۲۰ هزار تومانی می‌خواهید به مشتری تعهدی بی‌پایان برای پشتیبانی بدهید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه فایده‌ی چنین کاری برای شما چیست و آیا منافع حاصل از فروش افزونه کفاف هزینه‌های پشتیبانی را می‌دهد یا خیر. محاسبه چنین هزینه‌هایی به شما کمک می‌کند که در نظر بگیرید آیا مقدار درآمد شما با هزینه‌ای که برای یک کارشناس دائمی برای پشتیبانی محصول با پشتیبانی نامحدود صرف می‌کنید، همخوانی دارد یا خیر. حتی اگر منافع مالی مناسبی وجود دارد، دقت به ابن نکته که این فرایند نامحدود چقدر زمان مجموعه شما را به خود اختصاص می‌دهد، بسیار اهمیت دارد.


خطای دوم: توجه به افزونه‌های چندگانه غیرمرتبط

مثالی ساده می‌زنم. اگر در خیابان سر در و تابلو بزرگ یک فروشگاه لباس را ببنید و وارد آن شوید و در حین چرخیدن در آن ببینید در گوشه‌ای لوازم صوتی تصویری هم می‌فروشند یا در گوشه‌ای دیگر فضایی برای فروش خودرو قرار داده‌اند و شما را برای تست یک نوع ساندویچ جدید هم تشویق می‌کنند حتما تعجب خواهید کرد. احتمال اینکه از چنین جایی خرید کنید بسیار کم خواهد شد. در وبسایت‌های تخصصی نیز چنین است. هنگامی که شما وارد یک سایت برای فروش دارو و اطلاعات درمانی می‌شوید و صفحه‌ای برای فروش ابزار صنعتی می‌بینید، مطمئنا اعتماد خود را از دست خواهید داد و به آن وبسایت شک می‌کنید.

به صورت تخصصی‌تر در کسب و کارهای مربوط به افزونه‌ها نیز چنین است. تجربه نشان داده است که وقتی مجموعه‌ای به عنوان تولیدکننده یا توسعه دهنده افزونه در حیطه‌های متنوعی از کسب و کار درگیر شده و افزونه‌ها را در تنوعی از کاربردها ارایه می‌کند احتمال اینکه موفق باشد کمتر خواهد بود. جدای از بحث افزونه‌ها، وقتی تمرکز کاری یک شرکت روی کسب و کارهای متنوع قرار گیرد، احتمال اینکه بتواند در یک تخصص به تعالی برسد و در حد کمال برای آن کار حرفه‌ای شود کم خواهد بود.

کاربران نیز به این نکته دقت دارند. خرید از یک مجموعه تخصصی که مثلا افزونه‌های ووکامرسی برای کسب و کار تهیه می‌کند را به توسعه دهندگانی که در سبد کالایی خود افزونه‌های بی‌ربط به هم دارند را ترجیح می‌دهد. مشتری به پشتیبانی نیز در این زمینه حرفه‌ای می‌نگرد. اینکه گروه پشتیبانی مثلا روی افزونه‌های مربوط به سئو متمرکز باشد احتمال بالا بودن کیفیت پشتیبانی را نیز افزایش می‌دهد.
برای جلگیری از مرگ افزونه‌های تجاری در وردپرس، به این نکته نیز به عنوان یک فروشنده یا تولید کننده افزونه توجه کنید. از آنجا که بسیاری از افزونه‌ها در طول حیات خود بار‌ها نسخه جدید و کارامدی ارایه می‌کنند. اگر شرکت شما روی تنوعی از افزونه‌های بی‌ربط کار کند ممکن است بروز رسانی‌ها به موقع انجام نشود و رقبای شما با محصولات کمتر ولی در یک حوزه ی تخصصی خاص، گوی سبقت را از شما بربایند.


خطای سوم: پیچیده نباشید

هنگامی که یک افزونه طراحی می‌کنید، به این نکته دقت کنید که مخاطب شما از چه سطح سوادی در مورد وردپرس برخوردار است. لازم است امکانات افزونه با کارایی و نیاز مخاطب را در نظر بگیرید. فرای از اینکه بعضی افزونه‌ها برای افراد متخصص نگاشته شده‌اند و  البته کاربرد‌های حرفه‌ای برای حفظ و نگهداری سایت‌ها دارند، بنابراین مسلما از امکانات بسیاری با عملکردهای گسترده و تنظیمات زیاد برخوردارند، افزونه‌هایی هم هستند که برای سایت‌های ساده‌تر نوشته شده‌اند یا برای ادمین‌هایی که کارایی چندانی از یک افزونه انتظار ندارند. لذا در هنگام ارائه افزونه‌هایی از این دست، به این مطلب دقت کنید که در نهایت مخاطب و مصرف کننده نهایی چه کارایی و امکاناتی را واقعا نیاز دارد. برای افراد عادی و سایت‌هایی با عملکردهای محدود و کوچک ارائه‌ی افزونه‌های پیچیده و سنگین البته که متناسب نیست و احتمالا کاربر با سطح سواد وردپرس پایین را دچار مشکل می‌کند.

چون با تنظیم اشتباه افزونه، کل سایت را دچار اختلال کرده و حتی امکان بازگردانی به  حالت قبلی را به دلیل دانش کم ندارند. به طور خلاصه تا آنجا که ممکن است کار را برای افراد عادی و مشتریان عمومی پیچیده نکنید.

افزونه ووکامرس مثال خوبی از این دست افزونه‌هاست. هسته اصلی ووکامرس در عین پیچیدگی، بسیار نمایش و خروجی ساده‌ای دارد. یعنی افرادی که تازه با وردپرس نیز آشنا شده‌اند به راحتی می‌توانند با چند کلیک صفحه محصولات خود را آماده کنند و فروش را شروع کنند. امکانات اضافه‌تر و تنوع بسیار بالایی از افزونه‌ها برای ووکامرس نوشته شده است که نه تنها باعث اشتغال دیگر افراد متخصص در زمینه توسعه افزونه‌های وردپرس شده است بلکه فضای خلاقیت و متناسب‌سازی با سطوح مختلفی از نیازهای کاربر با ارائه افزونه‌های متنوع را نیز فراهم آورده است. بنابراین یک ادمین سایت یا صاحب کسب و کار این اختیار را یافته که براساس نیاز خود نسبت به خرید افزونه هماهنگ با شرایط کاری و سطح دانش خود اقدام کند. در این صورت خطر مرگ افزونه‌های تجاری در وردپرس کاهش می‌یابد.


خطای چهارم: از بازخورد کاربران بی‌خبر نمانید

اینکه به عنوان تولید کننده یا توسعه دهنده افزونه، توقع داشته باشید که هر آنچه ارائه می‌کنید با هر کیفیتی و هر زمان بروزرسانی، مورد استقبال قرار گیرد درست نیست. دوره‌ی انحصار در تولید و پسندیده شدن به هر قیمت یا خرید از روی ناچاری برای کاربران گذشته است. باید این را درک کنیم که مشتریان در حین خرید، پس از نصب و دریافت کارکرد محصول، دیدگاه‌های ارزشمندی را ایجاد می‌کنند که اگر گوش شنوایی برای شنیدن نداشته باشید، در واقع توصیه‌های رایگان و واقعی بسیاری را برای رشد و توسعه محصول و بهبود کیفیت کار از دست می‌دهید. نشنیدن  توصیه‌های کاربردی و منطقی کاربران از عوامل مرگ افزونه‌های تجاری در وردپرس است. پیگیری نقدها و یافتن پاسخ‌های جدید برای مشکلات قدیمی از مهم‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید خود را با نیازهای کاربران هماهنگ کنید. در طی این بازخوردهاست که مشکلات کاربران را می‌توانید درک کنید و با تغییرات لازم در افزونه، برای نسخه‌های جدید موارد خطا را برطرف کنید یا با گرفتن پیشنهادهای کاربران بتوانید امکانات جدید را اضافه کنید.


جمع‌بندی

هر کسب و کاری اصول خود را دارد. هیچ آیین نامه مشخصی برای اینکه چطور بخریم یا چطور بفروشیم نمی‌تواند همه فرایندها و نکات را در بربگیرد. مطالعه‌ی دایمی مقالات مرتبط با بازاریابی و درس گرفتن از تجربیات دیگر فعالان در زمینه کسب و کارهای اینترنتی، می‌تواند الگوی مناسبی برای همه باشد. چه افرادی که تازه شروع به کار کرده‌اند و چه شرکت‌های بزرگ که در حال حاضر مشتریان فراوان دارند. برای جلوگیری از مرگ افزونه‌های تجاری در وردپرس و در کل عدم شکست کسب و کارها، باید به مشاوران تخصصی در این زمینه اعتماد کنید و از خدمات آن‌ها برای پایش فرایندهای رشد خود بهره ببرید.  علاوه بر نکاتی که در بالا ذکر شد بهتر است مقاله‌های مرتبط در بلاگ پرستیژ نیز به عنوان تکمیل کننده بحث مطالعه گردد.

با تشکر از حسن انتخاب شما

واحد تولید محتوای پرستیژ

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question