۱۴ استراتژی منطقی برای افزایش فروش محصولات در اینترنت

افزایش فروش

14 استراتژی منطقی برای افزایش فروش محصولات در اینترنت



واحد تولید محتوای پرستیژ تقدیم می کند



استراتژی افزایش فروش در اینترنت اساسی‌ترین کار هر کسب و کار مجازی است. فروش بنیادی‌ترین مفهوم هر کسب و کاری است. بدون فروش عملا نمی‌توان فعالیت کاری را  را کسب و کار نامید. برای انجام فرآیند فروش طبیعتا حداقل دو فرد احتیاج است. اول فردی که به کالا یا محصولی نیاز دارد و دوم فردی که قادر است به نحوی رضایت‌بخش آن کالا را تامین کند. اینجا دو مفهوم مهم وجود دارد. یک اینکه نیاز مقدم بر تامین است. و دوم تامین رضایت بخش. درک این دو مفهوم به ما کمک می‌کند تا اینکه دریابیم کسب و کار از کجا شروع و در چه صورتی ادامه میابد.


استراتژی افزایش فروش در اینترنت

به عبارتی دیگر استراتژی افزایش فروش در اینترنت از درک یک نیاز شروع می‌شوند و با یافتن راه‌حلی برای رفع مطلوب آن ادامه می‌یابد. در هر کجا که نیاز تغییر کند بنابراین مانند یک تابع تامین‌کننده نیز باید خود را با شرایط وفق دهد و در هر زمانی که تامین روند مطلوبی مثلا از لحاظ کیفیت یا قیمت برای مصرف کننده یا خریدار نداشته باشد این چرخه قطع می‌گردد. تجربه نشان داده است که نیازها معمولا با سرعت کمتری نسبت به روش‌های تامین تغییر می کنند. بنابراین براساس اقتصاد بازار آزاد بعضی تامین‌کنندگان چرخه را به سوی ایجاد نیاز می‌گردانند و مصرف کننده را برای خرید اقلامی که شاید نیاز واقعی او نیستند ترغیب می‌کنند تا فرایند تولید و تامین پابرجا بماند.


در این مقاله از  پرستیژ بلاگ ، سعی کردیم شما را با مواردی از مهم‌ترین راهکارها و استراتژی افزایش فروش در اینترنت آشنا کنیم.


۱- مردم مزیت و منفعت را می‌خرند

استراتژی افزایش فروش در اینترنت براساس نیاز مخاطبان تهیه می‌گردد. شاید شکل ظاهری آنچه که به مشتری ارایه می‌کنید در قالب یک محصول باشد اما در اصل شما دارید به مشتری منافع حاصل از آن را می‌فروشید نه خود محصول را. ببینید فرض کنیم که شخصی گرسنه است و مایل است غذا تهیه کند. برای رفع نیاز او مثلا یک پرس چلوکباب کافی است. هنگامی که فرد به رستوران مراجعه می‌کند آنچه می‌خرد در واقع لذتی است که از غذا می‌برد و احساسی است که از سیری و حضور در آن فضا بدست می آورد. اما چیزی که در عالم واقع به مشتری فروخته می‌شود مقداری برنج، سبزی و گوشت است. فهم این موضوع بسیار مهم است.

در مثالی دیگر برای پوشش، یک زیر پیراهن و شلوار خانه هم کافی است اما آیا شما در جلسه رسمی می‌توانید از این نوع پوشش استفاده کنید؟ البته که خیر. چرایی این مطلب دقیقا به احساس شما برمی‌گردد نه لباسی که شما را می پوشاند. شما با پوشیدن کت و شلوار حس رسمی بودن می‌کنید و کار اجرایی را به اطرافیان خود منتقل می‌کنید و هدف اصلی مفهوم پوشش بدن از سرما نیست. برای فروش کالای خود باید بتوانید فهرستی از مزیت‌ها و کاربردها و نیازهای احساسی که کالا یا خدمات شما ایجاد می‌کند را بنویسید.


۲- مشتری خود را کامل بشناسید

اگر کالای شما یا محصولی که ارایه می‌کنید خیلی عمومی نباشد، لازم است درک کنیم که برای قشر خاصی از مردم ‌می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای دسته‌بندی مشتریان به سوالات زیر باید پاسخ دهید:

  1. مشتریان در چه گروه سنی هستند؟
  2. جنسیت آن ها چیست؟
  3. آیا بچه دارند؟
  4. چقدر درامد دارند؟
  5. تحصیلات آن ها در چه سطحی است؟

۳- چه مشکلی را حل می‌کنید؟

خود حل یک مشکل نوعی رفع نیاز است. این یکی از دلایل وجود شما به عنوان حلال مشکل است. بنابراین مردم به شما پول می‌دهند تا مشکلشان را رفع کنید. تا کاری را راحت‌تر انجام دهند یا دردی را التیام بخشید یا اینکه با قبول پرداخت اقساط به آن ها کمک کنید. تا زمانی که بتوانید به رفع مشکلات به نحو مطلوب و بهتر از دیگران عمل کنید، کسب و کار شما باقی می‌ماند.


۴- مزیت های رقابتی خود را مشخص کنید

رقابت به این مفهوم است که مشتری بین چند تامین کننده، حق انتخاب داشته باشد. دلایلی که مشتریان برای انتخاب یک تامین کننده از میان دیگران دارند را می‌توان به عنوان ساده‌ترین تعریف مزیت رقابتی نام برد. با همان مثال غذا ادامه دهیم. مزیت رقابتی یک رستوران به دیگر تامین کنندگان غذا می‌تواند قیمت مناسب‌تر، رفتار مودبانه گارسون، تمیزی، نظافت، طعم متفاوت و مواد اولیه‌ی باکیفیت باشد. مزیت‌های دیگری نیز همچون محل جغرافیایی از نظر سلیقه‌ی مصرف و همچنین مزیت مکانی مثلا یک چهار راه پر رفت و آمد از لحاظ دسترسی به حجم بالایی از مشتریان نیز می‌توان نام برد.


استراتژی افزایش فروش در اینترنت

۵- با تماس تلفنی مشتری را به هیجان درآورید

مشتری، رسیدگی را دوست دارد و اینکه کالایی خرید کند و پس از آن، از طرف فروشنده نظر یا دیدگاهش نسبت به محصول پرسیده شود را می‌پسندد. اینکه بتواند به راحتی نقد کند یا اینکه شما را با پیشنهادهایش شگفت‌زده کند برای مشتریان لذت‌بخش است.


۶- تماس بگیرید

فروش تلفنی همچنان از روش‌های پرکاربرد است و منظور این نیست که لزوما در هنگام تماس، مشتری را برای خرید یک محصول ترغیب کنید، اینکه بتوانید با او در ارتباط باشید و مثلا او را از یک رویداد آگاه کنید، نیز خود روشی برای آگاهی از ادامه فعالیت و ایجاد حس اطمینان برای مشتری است.


۷- از روش ۱۰۰ تماس برای شروع استفاده کنید

در این روش مهم نیست که بتوانید بفروشید یا خیر. مهم این است که بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن تعداد ارتباط‌ها را به عدد ۱۰۰ برسانید. با این کار اعتماد به نفس شما افزایش یافته و با روحیه بهتری در مقابل نه گفتن مشتریان می‌توانید همچنان به کار خود ادامه دهید.


۸- درست قیمت‌گذاری کنید

ارزش هر کالا علاوه بر کارامدی، شامل هزینه‌های تولید، توزیع و برندینگ نیز هست. علاوه بر این‌ها سابقه و میزان معروفیت برند شما نیز می‌تواند برای قیمت‌گذاری اثرگذار باشد. رقبا نیز نقش مهمی دارند و اعداد عجیب و غریب بسیار متفاوت نیز مشتری را سردرگم خواهد کرد.

برای استراتژی افزایش فروش در اینترنت، قیمت گذاری مناسب در الویت است. بنابراین لازم است که به پرسش‌های زیر پاسخ گویید:

  • چگونه قیمتی باید تنظیم شود که بتواند با مزایایی که بنگاه به مشتریان عرضه می‌کند و هزینه‌ی این منافع ارتباط داشته باشد؟
  • چه زمانی می‌بایست شرکت شما قیمت‌هایش را کاهش دهد یا بالا ببرد؟
  • عکس العمل رقبا و مشتریان در زمانی که بنگاه اقتصادی قیمت‌هایش را بالا یا پایین می‌آورد چگونه خواهد بود؟
  • چه زمانی کسب و کار می‌بایست به ارزان فروشی بیش از حد محصولاتش بپردازد؟

۹- مهارت‌های مذاکره را در خود تقویت کنید

یک مذاکره کننده حرفه‌ای می‌باست قادر باشد که فرایند فروش را طوری مدیریت کند که راه‌حل‌هایی را برای رفع مشکلات و ارایه مزیت‌های محصول بیان کند که رضایت خریدار را جلب کند. یک مذاکره باید به نحوی ارایه شود که طرفین احساس برد داشته باشند. مذاکره کننده حرفه‌ای دارای سه نشانه زیر است:

  • پرسش‌های مناسب دارد و با پاسخ‌های خریدار، قادر است نیازهای او را تشخیص دهد.
  • صبور است.
  • برای ارایه محصول یا شرایط فروش از قبل از نظر روحی و فنی آماده است.

۱۰- یک ارائه موثر داشته باشید

برای فروش موفق ارایه موفق از اهمیت بالایی برخوردار است. چه فروش در دنیای واقعی چه برای بهبود در استراتژی افزایش فروش در اینترنت ارایه موثری باید تعریف کنیم. ارایه موثر می‌باست آموزش‌های لازم در این زمینه را فرا بگیرید. فنون مذاکره و زبان بدن از جمله تخصص‌هایی هست که هر فرد در بخش فروش باید از آن بهرمند باشد تا بتواند در شرایط مختلف وضعیت مذاکره را در کنترل خود داشته باشد و فرایند فروش را به نحو مطلوبی اداره کند.


۱۱- به مشتری به صورت طولانی مدت نگاه کنید

راضی کردن یک مشتری برای خرید عالی است اما حفظ و نگهداری از مشتری هنری بیشتر از روال معمول نیاز دارد. هزینه‌های نگهداری یک مشتری راضی بسیار کمتر از هزینه تبلیغات برای جذب مشتریان جدید است. اما چه بخواهیم و چه نخواهیم بسیاری از کسب و کارها متاسفانه الویت را بر ایجاد مشتری قرار می‌دهند تا نگهداری از آن.


۱۲- یک پیشنهاد شگفت انگیز بدهید

استراتژی افزایش فروش در اینترنت

همه ما از هدیه و کارت تخفیف یا یک تست رایگان استقبال می‌کنیم. این خود روشی برای جذب مشتری و درگیر کردن او با محصول و مزیت‌های آن است. مثلا اگر یک دوره آموزشی آنلاین را تهیه کرده‌اید برای اینکه بتوانید آن را به دیگران هم معرفی کنید یکی از راه‌ها ارایه مثلا بخش اول آن به صورت رایگان است.


۱۳- دانش بیشتر ، فروش بیشتر

هر چه دانش شما به عنوان فروشنده نسب به کالا بیشتر باشد، احتمال اینکه بتوانید اعتماد مشتری را جلب کنید، افزایش می‌یابد. مشتری که به جزییات بیشتری از مزیت‌ها و منافع حاصل از داشتن محصولی که به فروش می‌رسانید آگاه باشد، احتمالا دردسر کمتری برای بخش پشتیبانی ایجاد می‌کند و وقت کمتری از شرکت شما برای رفع مشکلات احتمالی می‌گیرد. برای این منظور تهیه‌ی بروشورها و آموزش‌های ویدئویی ساده نیز می‌تواند بسیار کاربردی باشد.


۱۴- تبلیغات

هر چقدر هم محصول با کیفیتی داشته باشید، اگر مشتریان از حضور شما و عملکرد شرکت بی‌خبر باشند عملا از دایره فروش بیرون خواهید ماند. برای اینکه مشتری را جذب کنید باید یک پیام محکم و متفاوت ارایه کنید. داشتن یک استراتژی جامع برای تبلیغات و استفاده از دانش متخصصین در زمینه افکارسنجی و اطلاع‌رسانی می‌تواند شما را در موقعیت بسیار مناسب‌تری نسبت به رقبا قرار دهد.


جمع‌بندی

داستان فروش از ابتدای زندگی بشریت که کالای اضافه‌تری از تولید خود داشت مفهوم پیدا کرد. تاکنون تعداد بیشماری کالا و محصول در جهان فروخته شده و نیاز مشتریان را برطرف کرده است. هنر فروش دارای جزییات بسیاری در هر کسب و کار و شغلی است. مطالعه دایمی راهکارهای نوین و مرتبط با سبک شغلی از کارهایی است هر مذاکره‌کننده حرفه‌ای باید در آن متبحر باشد.

با تشکر از حسن انتخاب شما

واحد تولید محتوای پرستیژ

برچسب ها:
مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question